ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ε ναι, το κιτς είναι βαθιά ριζωμένο στο ελληνικό συλλογικό υποσυνείδητο. Και αυτό είναι το επικίνδυνο

Επιχειρηματίας στην Aμαλιάδα έστησε σαλόνι με πoλυθρόνες μπαρόκ στην παραλία της Κoυρoύτας.Μήπως το κίνημα της πετσέτας ήταν η αρχή;

Το σύγχρονο ελληνικό "γούστο" για την διακόσμηση οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι αποτελεί αντικείμενο ιδιαίτερων κοινωνιολογικών αναλύσεων.

Από την μια υπάρχει η άποψη "Ποιος θα μου θέσει εμένα όριο καλαισθησίας;" Σωστή εν μέρει, μια όλοι είμαστε ανοιχτοί στηνπολυμορφία, άλλωστε δεν κόβουμε τον κόσμο στα μέτρα μας. Όπως λέει και ο ποιητής: Αυτό είναι και το μυστικό του μεταμοντέρνου. Δεν υπάρχουν όρια στην τέχνη.

Από την άλλη υπάρχει και αυτό το "αρχοντικό-μπαρόκ" σαλόνι στην παραλία της Κουρούτας.

Το συγκεκριμένο σαλονάκι έχει προκαλέσει ποικίλα σχόλια στα social media για το αν ταιριάζουν οι συγκεκριμένες πολυθρόνες στιλ μπαρόκ στην παραλία της Αμαλιάδας, με αρκετούς να τις θεωρούν κιτς και εκτός "κλίματος".

Και εκεί ακριβώς βρίσκεται το τραγικό της υπόθεσης: Ότι υπάρχουν μόνο κάποιοι που αναρωτιούνται αν είναι αυθαίρετη εγκατάσταση (installation) κιτς και εκτός "κλίματος". Δεν είναι σίγουροι δηλαδή!

Το κακό γούστο της ελληνικής κοινωνίας, η απουσία δηλαδή συλλογικής "αισθητικής παιδείας" -με την ευρύτερη σημασία του όρου- οφείλεται καταρχήν στην απότομη μετάλλαξη πρώην αγροτικών πληθυσμών σε αστικούς. Κοινωνικών στρωμάτων που ποτέ δεν διασταυρώθηκαν με τις αξίες της Αναγέννησης, για παράδειγμα. Και κάπως έτσι αντι να τιμούμε την παράδοση που γνωρίζουμε, από αυθεντική έκφραση του λαϊκού πολιτισμού και γενικότερα της ιστορίας μας να στρεφόμαστε σε φτηνές (ή ακριβές) απομιμήσεις μιας ξένης προς εμάς κουλτούρας.

Και κάπως έτσι η κοινωνία μας εγκλωβίστηκε στην μη αισθητική της μικροαστικής απομίμησης και επέβαλε στον εαυτό της ένα γενικευμένο κακό γούστο, βαθιά ριζωμένο πλέον στο συλλογικό υποσυνείδητο.

Σε μια παλιά έκδοση "Κάτι Tο Ωραίον" του περιοδικού "Αντί", ο πρόωρα χαμένος συγγραφέας, σκηνοθέτης και ραδιοφωνικός παραγωγό Χρήστος Βακαλόπουλος είχε προβλέψει ότι "ίσως είναι η τελευταία φορά που μιλάμε για κιτς, στο εξής το πρόβλημά μας θα είναι η αδυναμία εντοπισμού του".


Στην εσωτερική διακόσμηση η εικόνα με το σεμεδάκι πάνω από την τηλεόραση και από πάνω το αγαλματάκι με την Αφροδίτη της Μήλου δεν ενοχλεί κανέναν, δεδομένου ότι το κιτς κάποιες φορές είναι προσωπική υπόθεση.

Όταν όμως επεκτείνεται και στην διακόσμηση εξωτερικών χώρων γίνεται τοξικό, τόσο σε πραγματολογικό όσο και σε συμπεριφεριολογικό επίπεδο.

Θα το πω με πόνο, αλλά πλέον στην εποχή μας η κακογουστιά στην χώρα μας είναι τόσο διάχυτη, που το μάτι αλλά και το μυαλό έχουν πλέον εθιστεί σε αυτή. Το κριτήριο ενός ολόκληρου λαού, στην πλειοψηφία του τουλάχιστον, έχει διαβρωθεί τόσο, που δεν μπορούμε πια να διακρίνουμε το κιτς και τελικά το αποδεχόμαστε ανατροφοδοτώντας συνεχώς με "σκουπίδια" την τοξική αυτή νεα πολιτισμική ταυτότητα του νέο-Έλληνα.

Διότι τελικά η κρίση που βιώνουμε δεν είναι οικονομική -αυτό είναι μόνον το αποτέλεσμα- αλλά πολιτισμική, κρίση νοοτροπίας και αντιλήψεων.

Είναι σίγουρο λοιπόν ότι η λέξη κιτς είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την αισθητική. Σύμφωνα πάντως με τον Μίλαν Κούντερα το κιτς δεν εκφράζει μόνο την "τέχνη του ευτελούς".Όπως γράφει: "Υπάρχει η κιτς συμπεριφορά. Η στάση κιτς. Η ανάγκη –κιτς (Kitschmensch): η ανάγκη να κοιτάζεσαι στον παραμορφωτικό καθρέφτη της ωραιοποίησης και να αναγνωρίζεις το πρόσωπο σου συγκινημένος από ικανοποίηση.

Η λέξη κιτς υποδηλώνει τη στάση του ανθρώπου που θέλει πάση θυσία να αρέσει στους περισσότερους. Όπως ο επιχειρηματίας από την Aμαλιάδα που έστησε το τσαντίρι του με τις πoλυθρόνες μπαρόκ στην παραλία της Κoυρoύτας. Ή ο επιχειρηματίας που έφερε καμήλες στη Μύκονο . Η ο επιχειρηματίας στην Άνδροπου τοποθέτησε ολόκληρο σαλόνι, με καναπέ, πολυθρόνες τραπεζάκι και κάδρο πάνω στα βράχια.

Ναι ο Χρήστος Βακαλοπουλος δυστυχώς αποδείχθηκε προφητικός καθότι σήμερα τα (κάθε είδους) "σκουπίδια" δεν αποτελούν πια περιθώριο αλλά κυρίαρχο "αισθητικό" στοιχείο

Read Next

20 Μαϊ 2024

"Γονάτισε η Τούμπα": Πώς πανηγύρισε η Φιλαρέτη Κομνηνού τη νίκη του ΠΑΟΚ - Η φωτογραφία που δεν περίμενε κανείς

Η ηθοποιός Φιλαρέτη Κομνηνού... εμφανώς υποστηρίζει τον "δικέφαλο του Βορρά".

20 Μαϊ 2024

8 χρόνια πριν, η Ράνια Τζίμα φόρεσε το ονειρεμένο minimal νυφικό που είναι ιδανικό για τις νύφες που παντρεύονται με πολιτικό γάμο

Το εντυπωσιακό bridal look της Ράνιας Τζίμα τοι 2016 αποτελεί έμπνευση για τις σύγχρονες νύφες.

Περισσότερα από

News

20 Μαϊ 2024
20 Μαϊ 2024

"Αυτό που δεν μου άρεσε καθόλου φέτος ήταν η στάση της ΕΡΤ": Η Δάφνη Μπόκοτα σχολιάζει τη φετινή Eurovision:

Η "ιέρεια της Eurovision", Δάφνη Μπόκοτα, είχε πολλά να πει για τη φετινή διοργάνωση.

20 Μαϊ 2024

Φεστιβάλ Καννών 2024: Ποιος απειλεί τον Λάνθιμο για το Χρυσό Φοίνικα;

Η ταινία outsider που είναι μέχρι στιγμής το φαβορί στο φετινό φεστιβάλ των Καννών.

20 Μαϊ 2024

Η κόρη της Βάσως Λασκαράκη και του Γιάννη Τσιμιτσέλη μεγάλωσε πολύ

Ψηλή, όμορφη με καστανόξανθα μαλλιά, η Εύα μας δείχνει πόσο πολύ έχει μεγαλώσει.

20 Μαϊ 2024

Η Σιένα Μίλερ με τη 10χρονη κόρη της Μάρλοου: Μαμά και κόρη παραδίδουν μαθήματα κομψότητας

Η Σιένα Μίλερ σε μια ακόμη εξαιρετικά κομψή εμφάνιση μαζί με την κόρη της, Μάρλοου.

20 Μαϊ 2024

Κατερίνα Λέχου: "Ίσως αυτός είναι ο λόγος που δεν ήθελα να κάνω παιδιά"

Η ηθοποιός Κατερίνα Λέχου μίλησε, ανάμεσα σε άλλα, για την παιδεία στη σημερινή εποχή και τον λόγο που δεν έκανε παιδιά.

20 Μαϊ 2024

Φεστιβάλ Καννών 2024: Η Κλέλια Ανδριολάτου ήταν μια αληθινή σταρ της Κρουαζέτ

Η εμφάνιση της Κλέλιας Ανδριολάτου, έκλεψε τις εντυπώσεις στις Κάννες.

20 Μαϊ 2024

Φεστιβάλ Καννών 2024: Η υπέροχη Κέιτ Μπλάνσετ με ολόχρυσο φόρεμα του οίκου Louis Vuitton

Η Κέιτ Μπλάνσετ έλαμψε -για μια ακόμη φορά-στο κόκκινο χαλί του φεστιβάλ των Καννών φορώντας ένα εντυπωσιακό φόρεμα του οίκου Louis Vuitton.