ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Romáland: Mια φορά κι έναν καιρό ήταν και δεν ήταν- Η νέα παράσταση των Αζά- Τσινικόρη στη Στέγη

Οι σκηνοθέτες Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης επιστρέφουν στη Στέγη, επτά χρόνια μετά την Καθαρή Πόλη, με μια νέα θεατρική παράσταση που ισορροπεί ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και τη μυθοπλασία. Θέμα της, η ζωή των Ελλήνων Ρομά.

"Γεννήθηκα από λάθος και ζω από περιέργεια να δω το τέλος της ζωής μου". Ανέμελοι νομάδες; Μεγάλοι καλλιτέχνες; Θύματα κοινωνικών κατασκευών ή επικίνδυνοι και παραβατικοί; Τι τελικά είναι και τι δεν είναι οι Ρομά; Μετά από πολύμηνη έρευνα, από το Ζεφύρι και τον Ασπρόπυργο μέχρι τη Θεσσαλονίκη, τη Λάρισα και τις Σέρρες, η παράσταση Romáland των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη φιλοδοξεί να αφηγηθεί ένα ανεστραμμένο ταξίδι στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας μέσα από την οπτική γωνία των Ρομά, στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από 2 έως 26 Νοεμβρίου.

Ακολουθώντας την παράδοση του είδους του θεάτρου-ντοκιμαντέρ, η παράσταση διαμορφώνεται με τη συμμετοχή Ρομά πρωταγωνιστών, που αφηγούνται ζωντανά τις πραγματικές τους ιστορίες, στοχεύοντας να αναδείξει τους πολλαπλούς κοινωνικούς αποκλεισμούς που αντιμετωπίζουν και τις καθημερινές προσπάθειές τους να τους ξεπεράσουν. Ρομά που έχουν ζήσει σε καταυλισμούς, που όταν μεγάλωσαν αποφάσισαν να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, που αγνοούσαν την καταγωγή τους για χρόνια, που άλλαξαν την πορεία που είχε προαποφασίσει η κοινωνία για αυτούς ανεβαίνουν στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης για να μιλήσουν για όσα πρέπει επιτέλους να ακούσουμε. Γιατί όπως χαρακτηριστικά λέει ένας από τους ήρωες του έργου "Πώς καταλαβαίνεις πως κάποιος είναι Ρομά;"

Romáland: Mια φορά κι έναν καιρό ήταν και δεν ήταν- Η νέα παράσταση των Αζά- Τσινικόρη στη Στέγη

Σύμφωνα με τους ιστορικούς, η κοινότητα των Ελλήνων Ρομά χρονολογείται από τον 15ο αιώνα. Είναι μία από τις παλαιότερες της Ευρώπης. Γλωσσολογικές μελέτες αποδεικνύουν, με βάση το πλήθος ελληνικών λέξεων στη Ρομανί γλώσσα, την ιστορική σχέση με το Βυζάντιο και τον ελλαδικό χώρο. Κι όμως, μέχρι την πτώση της δικτατορίας στη χώρα, οι Έλληνες Ρομά ζούσαν σε καθεστώς ανιθαγένειας. Παρά την πολιτογράφησή τους, το 1979, και τα βήματα που έχουν γίνει από τότε, πολλοί από αυτούς εξακολουθούν να ζουν εκτεθειμένοι σε συνθήκες ακραίας φτώχειας και πολλαπλής ευαλωτότητας, σε γκετοποιημένες περιοχές ή καταυλισμούς, κουβαλώντας το στίγμα του επικίνδυνου "Άλλου / Ξένου", καταδικασμένοι διαχρονικά σε μια ενδιάμεση κατάσταση, σε ένα διαρκές "είναι και δεν είναι", όπως λέει και η φράση με την οποία είθισται να ξεκινούν τα τσιγγάνικα παραμύθια.

Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, την κοινή γνώμη και τα ΜΜΕ απασχόλησαν οι δολοφονίες δύο νεαρών Ρομά στο πλαίσιο καταδίωξής τους από την αστυνομία, του Νίκου Σαμπάνη στην Αθήνα και του Κώστα Φραγκούλη στη Θεσσαλονίκη. Οι δύο υποθέσεις πρόκειται σύντομα να εκδικαστούν από την ελληνική δικαιοσύνη και αποτελούν εμβληματικά γεγονότα με θύματα τσιγγάνους, που όμως δεν είναι τα μόνα. Από το εργατικό ατύχημα στη γέφυρα που κατέρρευσε στην Πάτρα μέχρι την οκτάχρονη Όλγα στο Κερατσίνι, που εγκλωβίστηκε από μια πόρτα εργοστασίου και πέθανε αβοήθητη, τερατώδη περιστατικά βίας και αδιαφορίας φανερώνουν ότι οι ζωές των Ρομά στην Ελλάδα αντιμετωπίζονται συχνά ως "ζωές ανάξιες να βιωθούν" (αυτή ήταν η φράση που χρησιμοποιούσε το ναζιστικό καθεστώς για να χαρακτηρίσει άτομα που θεωρούσε ότι δεν είχαν "δικαίωμα στη ζωή".)

Παράλληλα, όμως, και σε πλήρη αντίφαση με τα πραγματικά περιστατικά ρατσιστικής βίας, η λαϊκή φαντασία αρέσκεται να βλέπει τους τσιγγάνους ως ανέμελους διασκεδαστές, παιδιά της φύσης που ζουν έξω από νόρμες και κανόνες. Ωστόσο, υπάρχει τόσο χαώδης διαφορά ανάμεσα στους Ρομά και τους "μπαλαμούς"; Ειδικά αν κοιτάξουμε μερικές γενιές πίσω, θα βρούμε πολλούς και πολλές, γιαγιάδες και παππούδες μας, που δεν τελείωσαν καν το δημοτικό, που τους πάντρεψαν ενάντια στη θέλησή τους, που ακολούθησαν το επάγγελμα του πατέρα τους θυσιάζοντας τις δικές τους επιθυμίες, μέχρι και που έζησαν ως περιπλανώμενοι νομάδες στηρίζοντας την επιβίωσή τους στη διαρκή μετακίνηση. Γιατί λοιπόν η ζωή των Ρομά μάς φαίνεται τόσο μακρινή;

Επτά χρόνια μετά την Καθαρή Πόλη, την πιο πολυταξιδεμένη πανευρωπαϊκά θεατρική παραγωγή της Στέγης, με πρωταγωνίστριες μετανάστριες καθαρίστριες στην Ελλάδα, οι σκηνοθέτες και δραματουργοί Ανέστης Αζάς και Πρόδρομος Τσινικόρης επιστρέφουν, κι αυτή τη φορά προσπαθούν να προσεγγίσουν τη ζωή των Ελλήνων Ρομά, ανατρέχοντας σε γεγονότα, παίζοντας με τα στερεότυπα και αποφεύγοντας τη ρομαντικοποίηση. Όπως αναφέρουν οι δύο δημιουργοί: "Πάντα προσπαθούμε να υπηρετήσουμε ένα θέατρο που συνδιαλέγεται με το παρόν. Και στη συγκεκριμένη παράσταση ακολουθούμε το μοντέλο της Καθαρής Πόλης, με την έννοια ότι η θεατρική σκηνή, δεν αντιμετωπίζεται μόνο ως ένα μέσο ψυχαγωγίας, αλλά και ως δημόσιο βήμα για να ακουστούν άνθρωποι που δεν εκπροσωπούνται σχεδόν καθόλου στη δημόσια σφαίρα ή δεν εμφανίζονται στην "πολλή πραγματικότητα”. Υπό αυτή την έννοια ερχόμαστε σε σύγκρουση με μια κατασκευασμένη πραγματικότητα και τη συμπληρώνουμε με άλλες αφηγήσεις, φιλοδοξώντας με τις παρεμβάσεις ενάντια στην αδικία και στους αποκλεισμούς να δημιουργήσουμε ένα νέο αφήγημα."

Συντελεστές: Έρευνα, Κείμενο & Σκηνοθεσία: Ανέστης Αζάς, Πρόδρομος Τσινικόρης, Σκηνικά & Κοστούμια: Διδώ Γκόγκου, Σχεδιασμός Φωτισμών: Ελίζα Αλεξανδροπούλου, Μουσική & Ηχητικός Σχεδιασμός: Παναγιώτης Μανουηλίδης, Βίντεο: Oliwia Twardowska, Επιστημονικός Σύμβουλος: Γιώργος Τσιτιρίδης, Βοηθός Σκηνοθέτη: Αβραάμ Γκουτζελούδης, Συνεργάτης για τη Δραματουργία: Μιχάλης Πητίδης, Σύμβουλος Δραματουργίας: Camille Louis, Training ερμηνευτών: Λιάνα Ταουσιάνη, Βοηθός σκηνογράφου - ενδυματολόγου : Μαργαρίτα Τζαννέτου, Εκτέλεση Παραγωγής: Ζωή Μουσχή – Ρένα Ανδρεαδάκη, Παίζουν: Γιώργος Βιλανάκης, Θεοδοσία Γεωργοπούλου, Αβραάμ Γκουτζελούδης, Αγγελική Ευαγγελοπούλου, Μέλπω Σαΐνη, Μουσικός επί σκηνής: Γιώργος Δούσος, Μετάφραση υπερτίτλων στα αγγλικά: Μέμη Κατσώνη, Ταυτόχρονος υπερτιτλισμός: Γιάννης Παπαδάκης, Παραγωγή: Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Η έρευνα για την παράσταση πραγματοποιήθηκε με την αρωγή και την υποστήριξη της ΜΚΟ "Κλίμακα" και της "Ελλάν Πασσέ". Υποστηρίζεται από το πρόγραμμα "Εξωστρέφεια" της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση

Read Next

18 Μαϊ 2024

Η απίστευτη μεταμόρφωση του Μπίλι Ζέιν σε Μάρλον Μπράντο

Όχι, δεν είναι ο Μάρλον Μπράντο που γυρίζει μια νέα ταινία. Είναι ο Μπίλι Ζέιν, που ενσαρκώνει τον μύθο του σινεμά στην επερχόμενη ταινία "Βαλς με τον Μπράντο".

18 Μαϊ 2024
Περισσότερα από

News

18 Μαϊ 2024

Γιώργος Λάνθιμος: Το θερμό πεντάλεπτο χειροκρότημα στην παγκόσμια πρεμιέρα της νέας του ταινίας, στο Φεστιβάλ των Καννών

Ο βραβευμένος Έλληνας σκηνοθέτης είχε στο πλευρό του την λαμπερή πρωταγωνίστριά του, Έμα Στόουν, τον Γουίλεμ Νταφόε και άλλους συντελεστές της ταινίας.

18 Μαϊ 2024

Η Έλενα Κρίστενσεν στα 55 της χρόνια είναι μια ageless θεά

Το θρυλικό μοντέλο των 90s εντυπωσίασε στο 77ο Φεστιβάλ Καννών.

17 Μαϊ 2024

Τι διαβάζουμε τώρα: 4 μυθιστορήματα που θα πάρεις και στις ανοιξιάτικες αποδράσεις

Η άνοιξη μας χαρίζει νέα φρέσκα βιβλία για να ετοιμάζουμε σιγά σιγά τις βαλίτσες του καλοκαιριού.

17 Μαϊ 2024

Μαριάννα Κιμούλη: Ο Άντονι Χόπκινς, ήταν απίστευτα γενναιόδωρος, ήταν ένας από... εμάς"

Η Μαριάννα Κιμούλη μμίλησε για τους διάσημους γονείς της, για τις "Ψυχοκόρες", αλλά και για την την άγνωστη συνεργασία της με τον Άντονι Χόπκινς

17 Μαϊ 2024

Maestro: Πρεμιέρα χτες για τη 2η σεζόν- αποθεώθηκαν Γουλιώτη, Καβογιάννη, Αλεξίου στο twitter

"Δώστε ενα όσκαρ στη θεάρα" έγραψε τηλεθεατής για τη Μαρία Κακογιάννη στο Twitter.

17 Μαϊ 2024

Ο δισεκατομμυριούχος της Hermès που δίνει την περιουσία στον κηπουρό του

11 δισεκατομμύρια δολάρια θα πάρει ο τυχερός Μαροκινός κηπουρός του.

17 Μαϊ 2024

Γυναικοκτονία στο Μενίδι: Κυνικός και αμετανόητος ο δράστης μετά το καρτέρι θανάτου - "Της είχα πει ότι θα τη σκότωνα"

"Σκότωσα την γυναίκα μου και δεν το μετανιώνω" λέει ο δράστης για την 40χρονη πρώην σύζυγό του. Την μαχαίρωσε 17 φορές.