ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη μου μέσα στην έκθεση Van Gogh Alive στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η πιο πολυαναμενόμενη έκθεση σε ολόκληρη την Αθήνα άνοιξε τις πόρτες της και συζητιέται παντού.

Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη μου μέσα στην έκθεση Van Gogh Alive στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Η ζωγραφική είναι «τέχνη του χώρου». Αμέσως, αυτό την κατατάσσει δίπλα στην αρχιτεκτονική, τη γλυπτική και τη φωτογραφία, οι οποίες ομοίως είναι τέχνες του χώρου πράγμα που σημαίνει ότι γίνονται αισθητές και κατανοητές από τον θεατή στο πλαίσιο κάποιων πολύ συγκεκριμένων τετραγωνικών μέτρων μέσα σε έναν δεδομένο χώρο. Η έκταση του καμβά ενός πίνακα είναι η προϋπόθεση που θέτει ο καλλιτέχνης, αφήνοντας σε εμάς την επιλογή του αν θα απολαύσουμε αυτόν τον πίνακα για 5 δευτερόλεπτα ή για 30 λεπτά. Από την άλλη, η μουσική, η λογοτεχνία και η ποίηση ανήκουν στις «τέχνες του χρόνου» με άλλα λόγια η απόλαυση τους διαρκεί όσα λεπτά κρατάει ένας δίσκος στο πικάπ ή όση ώρα χρειάζεται για να διαβάσουμε τις σελίδες ενός μυθιστορήματος.

Πέρα όμως από κάθε αισθητική θεωρία και κάθε προσπάθεια διαφοροποίησης και διαχωρισμού, όσοι ζουν με οποιοδήποτε τρόπο κοντά στην Τέχνη ξέρουν ότι δεν υπάρχει μορφή της που να μην είναι σε θέση να συναντηθεί με μία άλλη σε κάποιο απροσδιόριστο, μεγαλύτερο από τη ζωή, συγκινητικό σημείο. Και ότι αν αυτό το σημείο πράγματι βρεθεί το αποτέλεσμα είναι αντίστοιχο με αυτό που θα ήταν η απάντηση του Θεού στου Ιωβ όταν εκείνος τον ρώτησε γιατί επιμένει να στέλνει τόσες δυστυχίες στους ανθρώπους. Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών από τις 7 Νοεμβρίου γίνεται ακριβώς μία τέτοια πρόσπαθεια, μία προσπάθεια να εντοπιστεί το χρυσό σημείο που ενώνει μεταξύ τους όλα αυτά τα μονοπάτια.

Και ο Vincent Van Gogh, αυτός ο σκοτεινός, υπερβολικά ταλαντούχος Ολλανδός που έπιασε τον Ιμπρεσιονισμό με απελπισία στα χέρια του και τον έβαλε στα χνάρια του Εξπρεσιονισμού μέσα στα μόλις δέκα χρόνια δημιουργικής του πορείας, μοιάζει να κατανοεί απόλυτα την παραπάνω συνάντηση. Μία ζωή μοναχικός, βυθισμένος σε λευκούς καμβάδες και ατελείωτα βιβλία, βουτώντας μέσα σε ατελείωτες επιστολές και έντονες λαδομπογιές ο πατέρας των εξπρεσιονιστικών τεχνικών στις εικαστικές τέχνες, αλλά και ένας από τους πρωτεργάτες της αφηρημένης τέχνης γεννήθηκε στο μικρό χωριό Ζούντερντ και ήταν το πρώτο από τα οκτώ παιδιά της οικογένειας του. Από πολύ νεαρή ηλικία διαγνώστηκε με βαριάς μορφής κατάθλιψη και πέρασε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του βαδίζοντας σε μία ομίχλη αμφιβολίας, κάνοντας ένα σωρό επαγγέλματα χωρίς καμία επιτυχία, μέχρι τη στιγμή που ανακάλυψε την κλίση του στη ζωγραφική και έκανε τα πρώτα του μαθήματα σε ηλικία 27 ετών.

Από την Αρλ και την Αμβέρσα στο Παρίσι και από εκεί στον γαλλικό νότο και συγκεκριμένα στην Προβηγκία η πραγματικότητα του πιο χειμαρρώδους ίσως ζωγράφου του 19ου αιώνα κύλησε μέσα σε ένα ανεξέλεγκτο, δημιουργικό ποτάμι αμέτρητων έργων αλλά και σκέψεων. Σκέψεις πότε σκοτεινές και πότε αποστομωτικά αισιόδοξες, ρήσεις καμιά φορά αστείες και άλλοτε τρομακτικά δραματικές. «Υπάρχει μόνο ένα Παρίσι σε όλο το κόσμο κι όσο σκληρή κι αν είναι η ζωή, ακόμα και σκληρότερη αν γινόταν ποτέ, ο γαλλικός αέρας καθαρίζει το μυαλό και κάνει καλό, δεν φαντάζεστε πόσο καλό κάνει» ή «Φτάνει πια με τον κυνισμό και τις σαχλαμάρες. Το μόνο που χρειάζονται πραγματικά οι άνθρωποι είναι περισσότερη μουσική». Σχεδόν ή πέρα ως πέρα λογοτεχνικά αποσπάσματα γεννημένα μέσα σε μία βοή συνολικότερης καλλιτεχνικής έξαρσης. Έπειτα ο Vincent παίρνει χαρτί και μολύβι και σχεδιάζει το λιτό υπνοδωμάτιο του στην μικρή Αρλ της Ολλανδίας, δίνοντας ένα αρχιτεκτονικό εκτόπισμα στον τρόπο που προσεγγίζει την ζωγραφική, έπειτα ανατινάζει για πρωινό περιγράμματα και φόρμες μόνο και μόνο για να πέσει στη συνέχεια σε σκληρή μελαγχολία, Μετά σηκώνεται εκ νέου, μπαίνει σε ένα τρένο και αναχωρεί για την εξοχή.

Αυτή ήταν η πρώτη σκέψη μου μέσα στην έκθεση Van Gogh Alive στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Από την Αρλ και την Αμβέρσα στο Παρίσι και από εκεί στον γαλλικό νότο και συγκεκριμένα στην Προβηγκία η πραγματικότητα του πιο χειμαρρώδους ίσως ζωγράφου του 19ου αιώνα κύλησε μέσα σε ένα ανεξέλεγκτο, δημιουργικό ποτάμι αμέτρητων έργων αλλά και σκέψεων.

Κατεβαίνοντας τα σκαλιά που οδηγούν στο Νέο Εκθεσιακό Χώρο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, καταλαβαίνεις ότι κατεβαίνεις μία μικρή σκαλίτσα προς την αλήθεια αυτού του σπουδαίου καλλιτεχνικού μυαλού της σύχρονης ζωγραφικής. Η εταιρία Λάβρυς έφερε στην Αθήνα μία σειρά από διαδραστικά installations στημένα μέσα από το φημισμένο σύστημα υψηλής τεχνολογίας SENSORY4™ και πετυχαίνει τον στόχο της που δεν είναι άλλος από το να εξηγήσει την πολύπλευρη, ταλαντούχα προσωπικότητα του Van Gogh, η οποία καταλήγει να είναι κάτι πολύ περισσότερο από τα όρια που θέτει η ζωγραφική. Ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που οι μορφές και τα αντικείμενα στα έργα του έσπασαν τα οριοθετημένα πλαίσια που ο κόσμος γνώριζε μέχρι τότε. Παράλληλα, επιμορφώνει όποιον δεν έχει τύχει ως τώρα να μυηθεί στη μαγεία των Ηλιοτροπίων, της Έναστρης Νύχτας και των 300 ακόμα έργων που θα περάσουν μπροστά από τα μάτια του επισκέπτη, μουσικά επενδυμένα με πολύ αναγνωρίσιμα κομμάτια κλασικής μουσικής.

Ο πιο «διαβασμένος» θεατής θα κρατήσει τη δική του, επόμενη ανάγνωση στην όλη ιστορία, άρρηκτα συνδεδομένη με την ερώτηση «Ποιος ήταν στα αλήθεια ο άντρας που πάλεψε μία ζωή με την κατάθλιψη, ξόρκισε αμέτρητους δαίμονες μέσα από τη ζωγραφική και τελικά αυτοκόνησε σε ηλικία 37 ετών;».

Ο πιο «διαβασμένος» θεατής θα κρατήσει τη δική του, επόμενη ανάγνωση στην όλη ιστορία, άρρηκτα συνδεδομένη με την ερώτηση «Ποιος ήταν στα αλήθεια ο άντρας που πάλεψε μία ζωή με την κατάθλιψη, ξόρκισε αμέτρητους δαίμονες μέσα από τη ζωγραφική και τελικά αυτοκόνησε σε ηλικία 37 ετών;». Mόνο για να ακούσει μέσα του καθαρή την απάντηση. Κάποιος τόσο πλήρης και πολύπλοκος όσο ένα θυελώδες blockbuster στο σινεμά, κάποιος τόσο τρυφερός και στεναχωρημένος όσο μία χορογραφία της Πίνα Μπάους, κάποιος τόσο καθαρός και υπαρξιακός όσο ένα θεατρικό του Πίντερ. Κάποιος του οποίου η ζωγραφική υπήρξε τόσο ολοκληρωμένη και ζωντανή όσο ο κινηματογράφος, το θέατρο και ο χορός, που άλλωστε είναι «τέχνες του χωροχρόνου» και ολοκληρώνουν τις αισθήσεις όσο τίποτα άλλο στον κόσμο. Γι' αυτό και θα του ταίριαζαν κι εκείνες τόσο ακαταμάχητα πολύ.

Πληροφορίες Έκθεσης

Vang Gogh Alive

Mέγαρο Μουσικής Αθηνών

Νέος Εκθεσιακός Χώρος

Ημερομηνίες/ Ώρες λειτουργίας:
8 Νοεμβρίου 2017 -
4 Μαρτίου 2018/10:00 - 22:00

Τιμές εισιτηρίων: Ενήλικες : 15 ευρώ, Παιδιά / Φοιτητές / Άνεργοι / 65+: 12 ευρώ,
Παιδιά κάτω από 5 ετών: Δωρεάν εφόσον συνοδεύονται από τους γονείς.

Ομαδικές Κρατήσεις
Από 20 έως 40 εισιτήρια :
Κανονικό : 13, Παιδικό : 11 ευρώ
Από 41 έως 100 εισιτήρια : Κανονικό : 11, Παιδικό : 9 ευρώ
Από 101 εισιτήρια και πάνω: Κανονικό : 10, Παιδικό : 8


Read Next

03 Μαϊ 2024

Ιησούς από τη Ναζαρέτ: Πώς είναι σήμερα οι δύο πρωταγωνιστές της σειράς;

Η Μεγάλη Εβδομάδα ξεκίνησε και η πιο εμβληματική σειρά του Πάσχα επιστρέφει στις μικρές μας οθόνες.

03 Μαϊ 2024

Φαμπερζέ: Η ιστορία των πολυτιμότερων αυγών του κόσμου και όσα δεν ξέρεις για αυτά

Το πρώτο αυγό ("η Κότα") το παρήγγειλε το 1885 ο τσάρος Αλέξανδρος Γ', θέλοντας να το κάνει ως δώρο έκπληξη για το Πάσχα στη σύζυγό του Μαρία Φιόντοροβνα.

Περισσότερα από

Stories

03 Μαϊ 2024

Αυτοκτόνησαν και οι τρεις μεγάλοι έρωτες της ζωής της: Η τραγική ιστορία της ντίβας Δαλιδά

Στις 3 Μαΐου 1987, η Δαλιδά βρέθηκε νεκρή στο σπίτι της στο Παρίσι, έχοντας πάρει ισχυρή δόση βαρβιτουρικών. "Η ζωή μου έγινε ανυπόφορη, συγχωρήστε με".

03 Μαϊ 2024

Μαρίκα Κοτοπούλη - Ίωνας Δραγούμης. Ένας δύσκολος έρωτας σαν αρχαία τραγωδία

Αυτό είναι το χρονικό μίας από τις πιο παθιασμένες και δύσκολες ιστορίες αγάπης στην Ελλάδα με πρωταγωνίστρια την σπουδαία ηθοποιού που γεννήθηκε σαν σήμερα.

02 Μαϊ 2024

"Δεν μπορούσα να του αρνηθώ, ήταν Θεός, ένας Νουρέγιεφ, ένα ελάφι που χόρευε"

Η έντονη σχέση της Μαρίας Ιωαννίδου και του Βαγγέλη Σειληνού, όταν ήταν πολύ νέοι. Τους χώριζαν πολλά αλλά τους ένωνε η αγάπη για τον χορό.

02 Μαϊ 2024

Ποια ήταν στα αλήθεια η τρομακτική και γοητευτική Δούκισσα της Πλακεντίας;

Η Σοφία Λεμπρέν κράτησε ταριχευμένη την κόρη της στο υπόγειο του σπιτιού της και αποτελεί ακόμα και σήμερα να μυστήριο που πλανάται στον αέρα της Αθήνας.

02 Μαϊ 2024

Ταμάρα ντε Λεμπίτσκα: Η φιλήδονη, δύσκολη και ταλαντούχα καλλιτέχνις του μεσοπολέμου που άλλαξε την τέχνη

Εκθέσεις, ένα μιούζικαλ στο Μπρόντγουεϊ και τιμές-ρεκόρ σε δημοπρασίες φέρνουν στο προσκήνιο μία από τις γυναίκες με τη μεγαλύτερη καλλιτεχνική επιρροή στις αρχές του 20ού αιώνα.

01 Μαϊ 2024

37 χρόνια πριν: Όταν η Δήμητρα Γαλάνη πόζαρε για αντρικό περιοδικό - Η τολμηρή φωτογράφιση

Το μακρινό 1987 η Δήμητρα Γαλάνη είχε φωτογραφηθεί για το εξώφυλλο του μηνιαίου αντρικού περιοδικού Playboy.

01 Μαϊ 2024

Οριάνα Φαλάτσι-Αλέκος Παναγούλης: Εκείνη έβλεπε μπροστά της έναν ήρωα. Εκείνος μια δυναμική και ασυμβίβαστη γυναίκα

Ένας έρωτας-δυναμίτης ένωσε την ασυμβίβαστη δημοσιογράφο και τον ήρωα της αντίστασης. Εκείνος την Πρωτομαγιά του 1976 βρήκε τραγικό θάνατο κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Εκείνη δεν τον ξεπέρασε ποτέ.

01 Μαϊ 2024

Γιάννης Ρίτσος: "Γιέ μου, σπλάχνο των σπλάχνων μου, καρδούλα της καρδιάς μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τον Επιτάφιο του Γιάννη Ρίτσου. Ένα από τα πιο γνωστά έργα του ποιητή που γεννήθηκε σαν σήμερα.

29 Απρ 2024

Κωνσταντίνος Καβάφης:"Σημασία έχουν αυτά που δεν ζήσαμε. Οι έρωτες οι ανεκπλήρωτοι, όλα τα "σ' αγαπώ" που τσιγκουνευτήκαμε"

Τον κατέκριναν, τον χλεύασαν σε μεγάλο βαθμό, τον παρώδησαν και πολλοί προσπάθησαν να αποδείξουν πως όσα έγραφε "δεν συνιστούσαν ποίηση". Έκαναν τεράστιο λάθος.