ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Αυτό το άγαλμα της Αφροδίτης το βλέπουμε για πρώτη φορά και είναι από τη συλλογή του Ιόλα

Εάν δεν έχεις δει την έκθεση «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου», στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, καλό θα ήταν να τη δεις.

Αυτό το άγαλμα της Αφροδίτης το βλέπουμε για πρώτη φορά και είναι από τη συλλογή του Ιόλα

Ένα άγαλμα που «ονειρεύτηκε» να γίνει η Αφροδίτη της Κνίδου, το περίφημο έργο του Πραξιτέλη που εμφανίζει ολόγυμνη τη θεά, παρουσιάζεται πρώτη φορά στην περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου».

Μαζί του αποκαλύπτονται δυο ακόμα αρώματα της αρχαιότητας που δημιούργησε η εταιρεία Κορρές ειδικά για την περίσταση: Φασκόμηλο και Κορίανδρος.

Η διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Μαρία Λαγογιάννη, παρουσίασε σήμερα στους δημοσιογράφους τους λόγους που το συγκεκριμένο έργο από τη συλλογή Ιόλα, το οποίο αναδύθηκε πριν δυο χρόνια από τις αποθήκες του μουσείου για να συντηρηθεί και να αποκαλύψει πολλά από τα αρχαία και νεότερα μυστικά του, είναι τόσο ιδιαίτερο.

Αυτό το άγαλμα της Αφροδίτης το βλέπουμε για πρώτη φορά και είναι από τη συλλογή του Ιόλα
Ένα άγαλμα που «ονειρεύτηκε» να γίνει η Αφροδίτη της Κνίδου, το περίφημο έργο του Πραξιτέλη που εμφανίζει ολόγυμνη τη θεά, παρουσιάζεται πρώτη φορά στην περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου».

«Η Αφροδίτη που θα δούμε σήμερα απαρτίζεται από θραύσματα πρωτότυπων έργων της αρχαιότητας, τα οποία όμως δεν συνανήκουν, έχουν κολληθεί. Δηλαδή ο κορμός και το κεφάλι είναι από αγάλματα της ρωμαϊκής εποχής, ενώ έγιναν νεότερες συμπληρώσεις από διαφορετικά είδη μαρμάρου για να βγει ένας αγαλματικός τύπος που φάνταζε στα μάτια του συλλογέα εκείνης της εποχής σημαντικός. Και γιατί ήταν σημαντικός; Γιατί ονειρεύεται ένα πολύ φημισμένο άγαλμα, το πιο σημαντικό έργο γυμνής γυναίκας στην αρχαιότητα, την Κνιδία Αφροδίτη του Πραξιτέλη».

Η ίδια εξήγησε ότι το άγαλμα που παρουσιάζεται στην πετυχημένη έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου (την οποία από τον Μάιο 2018 έχουν επισκεφτεί περισσότερα από 430.000 άτομα) είναι ο μακρινός απόγονος του αγάλματος του Πραξιτέλη. Δηλαδή, απηχεί μια μετάπλαση του αρχικού που έγινε περίπου 50 χρόνια αργότερα από τον γιο του Πραξιτέλη, τον Κηφισόδοτο τον Νεότερο, η οποία οδήγησε σε έναν άλλο τύπο αγάλματος, την Αφροδίτη του Καπιτωλίου.

Στην περίπτωση της Αφροδίτης από τη συλλογή του Ιόλα (που προστέθηκε στις συλλογές του Μουσείου το 1988) τα πράγματα είναι ακόμα πιο απαιτητικά, καθώς το έργο τέχνης αποτελείται από θραύσματα που ανήκουν σε διαφορετικές εποχές και σε διαφορετικούς αγαλματικούς τύπους.

Το ενδιαφέρον είναι ότι οι προσθήκες μαρμάρου και οι συγκολλήσεις των αρχαίων κομματιών έγιναν τη νεότερη εποχή. «Μπορεί τον 18ο, τον 19ο ακόμα και τον 20ό αιώνα», επισήμανε η διευθύντρια του μουσείου, που απέδωσε την ιστορία του αγάλματος έτσι όπως ένας αρχαιολόγος μπορεί να κάνει:

«Ένας Ρωμαίος αντιγραφέας εντυπωσιάζεται από ένα έργο ελληνιστικών ή κλασικών χρόνων και επειδή το απαιτεί το εμπόριο αρχαίων έργων τέχνης στα ρωμαϊκά χρόνια, παράγει κατά συρροή γλυπτά τα οποία προσπαθεί να τα προσομοιάσει με τον συγκεκριμένο αγαπητό και δημοφιλή αγαλματικό τύπο. Στην εποχή μας οι αρχαιολόγοι καλούνται να ‘αντιπαρατεθούν’ στον Ρωμαίο καλλιτέχνη, να καταλάβουν ποιο πρωτότυπο αντιγράφει, πότε χρονολογείται αυτό το πρωτότυπο, σε πόσους τύπους και παραλλαγές έχει εξαπλωθεί ώστε να κατανοηθεί η ταυτότητα του έργου. Πρόκειται για μια από τις δυσκολότερες και πιο απαιτητικές δουλειές της κλασικής αρχαιολογίας», σημείωσε η κ. Λαγογιάννη.

Στην περίπτωση της Αφροδίτης από τη συλλογή του Ιόλα (που προστέθηκε στις συλλογές του Μουσείου το 1988) τα πράγματα είναι ακόμα πιο απαιτητικά, καθώς το έργο τέχνης αποτελείται από θραύσματα που ανήκουν σε διαφορετικές εποχές και σε διαφορετικούς αγαλματικούς τύπους. «Κι αυτό είναι το πολύ ενδιαφέρον: Το πόσο επιθυμούν να αποδώσουν το ωραίο και να το αποκαταστήσουν χρησιμοποιώντας θραυσματικές μορφές γλυπτών, συνενώνοντάς τες και κάνοντας αποκαταστάσεις με συμπληρώσεις μαρμάρου ή άλλων κομματιών. Το φαινόμενο αυτό παρατηρείται ιδιαίτερα μετά την Αναγέννηση, όπου η αρχαία κλασική αρχαιότητα γίνεται μόδα, οι μεγάλες αυλές στην Ευρώπη γεμίζουν από ελληνικά γλυπτά και οι μεγάλοι μαικήνες ηγεμόνες και συλλέκτες δεν μπορούν να ανεχθούν ένα κορμί χωρίς κεφάλι ή ένα κορμό χωρίς χέρια. Γι’ αυτό αναθέτουν σε μεγάλους γλύπτες να συμπληρώσουν αυτά τα αγάλματα για να τα φέρουν σε μια φόρμα αρεστή στους ίδιους και σε αυτό που φαντάζονται αυτοί ωραίο. Αυτό θέλαμε να δείξουμε κι εμείς από το σκεπτικό της έκθεσης, δηλαδή το ωραίο αλλιώς», τόνισε η ίδια.

Κατά τη συντήρηση του έργου, που πραγματοποιήθηκε στα εργαστήρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου από τους συντηρητές Πέπη Τσακρή και Γιάννη Παναγάκο, χρησιμοποιήθηκαν σύγχρονες μέθοδοι. Όπως εξειδικευμένες μέθοδοι φωτογράφισης οι οποίες δίνουν, μεταξύ άλλων, τη δυνατότητα να ελεγχθεί η παρουσία χρωστικών που μπορεί να σώζονται στην επιφάνεια του μαρμάρου, ψηφιακό μικροσκόπιο για να παρατηρηθούν οι μορφές και το μέγεθος των κρυστάλλων του κάθε μαρμάρου και ο υπεριώδης φωτισμός για τον έλεγχο των εργασιών καθαρισμού. Επίσης χρησιμοποιήθηκε ραδιογραφία ακτινών γάμμα για την εξέταση της εσωτερικής συνδεσμολογίας του μαρμάρινου αγάλματος, που έγινε σε συνεργασία με ιδιωτική εταιρία.

«Πετύχαμε αναπάντεχα αποτελέσματα. Πώς πας στον γιατρό και βγάζεις ακτινογραφία και μπορείς να δεις τα οστά; Εμείς είδαμε την εσωτερική συνδεσμολογία σε πολύ μεγάλη ακρίβεια. Εξέταση που ήταν προαπαιτούμενη για τη μετακίνηση του αγάλματος από το εργαστήριο στον εκθεσιακό χώρο, καθώς δεν είχαμε κανένα στοιχείο για το άγνωστο δουλεμένο έργο και δεν ξέραμε τι να περιμένουμε», δήλωσε στους δημοσιογράφους η κ. Τσακρή, τονίζοντας ότι η έρευνα του γλυπτού συνεχίζεται. Ένα βίντεο που παρουσιάζεται στην είσοδο της περιοδικής έκθεσης δείχνει αυτή την αόρατη στο γυμνό μάτι συνδεσμολογία.

Όσο για την ανασύνθεση των αρχαίων αρωμάτων, που πραγματοποιήθηκε από την Κορρές μετά από ενδελεχή έρευνα, η Λένα Κορρέ, επικεφαλής του τμήματος καινοτομίας της ομώνυμης εταιρείας, δήλωσε κατά την παρουσίαση των δυο νέων συνταγών: «Είναι το πιο ωραίο πρότζεκτ που έχουμε κάνει. Αν σκεφτούμε ότι αυτό (σσ. η ανασύνθεση αρχαίων αρωμάτων) συμβαίνει πρώτη φορά παγκόσμια, είναι μια πολύ ωραία στιγμή για εμάς στην Ελλάδα να έχουμε καταφέρει κάτι τέτοιο».

Στο «ταξίδι» αυτό της πειραματικής αρχαιολογίας, οι πινακίδες Γραμμικής Β γραφής, αλλά και συνταγές και στοιχεία που διασώζονται στα έργα του Διοσκουρίδη, του Θεόφραστου, καθώς και νεότερες ερευνητικές μελέτες, οδήγησαν στις πρώτες ύλες και στην κατανόηση της μεθόδου παρασκευής των αρωματικών ελαίων στην αρχαιότητα.

Συστατικά όπως αγριέλαιο από την Κρήτη, κύπειρος από την Αμοργό, καρποί κορίανδρου, φύλλα φασκόμηλου, μαλλί και ερυθρός οίνος από την Πελοπόννησο, αναμείχθηκαν μεθοδικά μέσω των διαδικασιών στύψης, φίλτρανσης και χρωματισμού στα νέα αρώματα Φασκόμηλο και Κορίανδρος, τα οποία οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να αισθανθούν μέσω της όσφρησης μαζί με το «Ρόδο Αφροδίτης» που συνοδεύει την έκθεση από την έναρξή της. Υπενθυμίζεται ότι η περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου «Οι αμέτρητες όψεις του ωραίου» θα διαρκέσει ως το τέλος του 2019.

Δείτε ένα βίντεο της άγνωστης Αφροδίτης:

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Aκολουθήστε το WomanTOC στο Instagram

Read Next

18 Μαϊ 2024
18 Μαϊ 2024

Αλίκη Βουγιουκλάκη και Τζένη Καρέζη και τους γιους τους Γιάννη και Κων/νο τον Σεπτέμβριο του 1981 στο Ηρώδειο

Μία σπάνια φωτογραφία των δύο σπουδαίων κυριών του ελληνικού κινηματογράφου και του θεάτρου και των παιδιών τους.

Περισσότερα από

Stories

17 Μαϊ 2024

Όταν ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ ήταν αρραβωνιασμένος με την Κλόντια Σίφερ

Πριν βρεθεί στο στόχαστρο του #MeToo, με 16 γυναίκες να τον καταγγέλουν για σεξουαλικά αδικήματα, ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ, ήταν αρραβωνιασμένος με την Κλόντια Σίφερ.

17 Μαϊ 2024

Βίκυ Μοσχολιού: Σπάνια φωτογραφία από το ταξίδι της στη Βενετία

Το συγκινητικό σχόλιο της Άλκηστις Πρωτοψάλτη κάτω από την δημοσίευση.

17 Μαϊ 2024

O Βαγγέλης Παπαθανασίου (ή απλά o θρύλος Vangelis) σε σπάνιες εικόνες

Ο βραβευμένος με Όσκαρ μουσικός, ο σπουδαίος Vangelis, ήταν ένας λόγος για να νιώθουμε περήφανοι σαν Έλληνες.

16 Μαϊ 2024

Η πριγκίπισσα Σοφία νύφη στο πλευρό του Δον Χουάν - Οι τρεις γάμοι του πιο πολυσυζητημένου βασιλικού ζευγαριού

62 χρόνια πριν. Στον ορθόδοξο γάμο παρέστησαν γαλαζοαίματοι και ευγενείς από 29 χώρες.

15 Μαϊ 2024

Η σκληρή αλήθεια μιας πονεμένης ζωής- Η Καίτη Γκρέυ εξομολογείται 27 χρόνια πριν

Η υιοθεσία που την στιγμάτισε και η σύγκρουση με την θετή της μητέρα μέσα από τα λόγια της θρυλικής τραγουδίστριας.

15 Μαϊ 2024

Βίκυ Βανίτα: Ο κρυφός έρωτας για τον Σειληνό η μοναχική ζωή και ο ακόμα πιο μοναχικός θάνατος

Η όμορφη ηθοποιός γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης στις 15 Μαΐου 1948 και "έφυγε" στις 8 Μαρτίου 2007. Αλλά δεν αποκάλυψε ποτέ το μεγάλο μυστικό της ασθένειάς της.

15 Μαϊ 2024

"Η ζωή είναι σύντομη. Κάνε μια απιστία" - Το απίστευτο σκάνδαλο της διαρροής των στοιχείων χιλιάδων χρηστών της εφαρμογής για παράνομες σχέσεις

Ashley Madison: Sex, Lies & Scandal: Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix αποκαλύπτει τι συνέβη με το διάσημο app για παντρεμένους και δεσμευμένους που ψάχνουν για παράνομη σχέση και τη διαρροή των προσωπικών τους στοιχείων το 2015.

14 Μαϊ 2024

Slimane - Νίκος Αλιάγας: Όταν ο Αλιάγας βρισκόταν επί σκηνής με τον Slimane, τον Γάλλο που "μάγεψε" στη Eurovision

Ο Νίκος Αλιάγας είναι παρουσιαστής εδώ και πολλά χρόνια στο γαλλικό "The Voice: La Plus Belle Voix".

14 Μαϊ 2024

Όταν η Σαρλίζ Θερόν ζήτησε "προστασία" στα γυρίσματα του Mad Max, μετά τις απειλές του Τομ Χάρντι

Οι δύο πρωταγωνιστές βρέθηκαν αντιμέτωποι σε μια σκληρή διαμάχη στα γυρίσματα της ταινίας "Mad Max: Fury Road".

14 Μαϊ 2024

46 χρόνια πρίν-Όταν ο Φαίδων Γεωργίτσης συνάντησε τη Ρίτα Χέιγουρθ στη Θεσσαλονίκη, το 1977

Όταν το όμορφο αγόρι του ελληνικού κινηματογράφου συνάντησε τη ντίβα του Χόλιγουντ, που πέθανε σαν σήμερα.