ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

«O συγγραφέας είναι ένας παλιάτσος της χαράς»: 3 φορές που η ελληνική λογοτεχνία μας δίδαξε το ήθος

Η αειθαλής πλευρά της ελληνικής λογοτεχνίας, εκείνης που μας δίδαξε σημαντικά ιδανικά αθορύβα και καθόλου εξυπνακίστικα.

«O συγγραφέας είναι ένας παλιάτσος της χαράς»: 3 φορές που η ελληνική λογοτεχνία μας δίδαξε το ήθος

Το 1929 σε ηλικία μόλις 24 ετών ο Γιώργος Θεοτοκάς, ένας από τους πιο σημαντικούς μυθιστοριογράφους της γενιάς του ’30, έγραψε το δοκίμιο με τίτλο Ελεύθερο Πνεύμα παρακινώντας τους πιο χαρισματικούς καλλιτέχνες της εποχής του να ανακαλύψουν τρόπους για να αφήσουν ένα βαθύ, επιδραστικό, ελληνικό αποτύπωμα στην παγκόσμια λογοτεχνία. Μίλησε για πνεύματα ανήσυχα και ελεύθερα, μίλησε για δημιουργικούς αγώνες, ενώ ταυτόχρονα έκανε λόγο για τη σπουδαιότητα του να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε τα ήθη και τις αξίες ακόμα κι όσων είναι διαφορετικοί από εμάς.

Το δοκίμιο αυτό λειτούργησε στα μυαλά και τις συνειδήσεις των πιο λαμπρών προσωπικοτήτων εκείνης της γενιάς - μα και των επόμενων – σαν γιγάντιο ξυπνητήρι, καταλήγοντας σε μία σχολή λογοτεχνίας τεράστιας και άφταστης μέχρι τις μέρες μας, μίας λογοτεχνίας που δεν είπε μόνο υπέροχες ιστορίες μέσα από θαυμαστές συνθέσεις λέξεων, αλλά μας δίδαξε τις μεγάλες ιδέες και τις διαχρονικές αξίες του ανθρώπου, ακριβώς με τον τρόπο που μάλλον είχε κατά νου ο Θεοτοκάς. Η λογοτεχνία αυτή είναι που άνοιξε έναν δρόμο, όχι μόνο για ακόμα περισσότερα εφάμιλλης αξίας δημιουργήματα, αλλά και για μονοπάτια τα οποία προϋποθέτανε μία πιο γενναία, πιο αλτρουιστική, πιο περήφανη, ατομική στάση ζωής.

Αυτές είναι 3 κλασικές πλέον στιγμές της ελληνικής λογοτεχνίας που ποτέ δεν είναι αργά να ανακαλύψεις, αφού θα σε οδηγήσουν προς μόνο μία κατεύθυνση: στο φως.

Εroica του Κοσμά Πολίτη

«O συγγραφέας είναι ένας παλιάτσος της χαράς»: 3 φορές που η ελληνική λογοτεχνία μας δίδαξε το ήθος
Λήψη από την τηλεοπτική μεταφοράς της Eroica

«Η τέχνη; Μα η τέχνη είναι ένα παιχνίδι για να διασκεδάζει τους άλλους. Έπειτα ο συγγραφέας δεν είναι παρά ένας γελωτοποιός, ένας παλιάτσος της χαράς ή του πόνου, αν θέλετε, μα που το ίδιο κάνει».

O Kοσμάς Πολίτης που με την Eroica κατάφερε να φτάσει μέχρι την τηλεοπτική συχνότητα της EΡΤ (το μυθιστόρημα γυρίστηκε σε σειρά και οι ήρωες αγαπήθηκαν πολύ από το τηλεοπτική κοινό) φαίνεται να πίστευε ότι το χρέος ενός δημιουργού είναι να κάνει τον αναγνώστη να γελάει ανακουφισμένα με τις ουτοπίες και τις εσφαλμένες αντιλήψεις που έχει ο καθένας από εμάς για την πραγματικότητα του για τον εαυτό του.

Με την Eroica, που πρωτοκυκλοφόρησε σε τόμο το 1938, κατάφερε να δημιουργήσει το κατεξοχήν «μυθιστόρημα της εφηβείας» της νεοελληνικής λογοτεχνίας, μιας ηλικίας με λίγα λόγια ασφυκτικά γεμάτης από τέτοιες ουτοπίες, αλλά και μιας ηλικίας που αρκετοί εξακολουθούν να κουβαλάμε (καλώς ή κακώς) μέσα τους. Η πανέμορφη Eroica έγινε το αγαπημένο ανάγνωσμα μιας ολόκληρης γενιάς, αυτής που ενηλικιώθηκε κατά την οδυνηρή δεκαετία του 1940 - 1950. Αγαπήθηκε κυρίως γιατί βασίζεται στη ρομαντική και νοσταλγική αναπόληση της ξένοιαστης νιότης και σε μια ιδεαλιστική αντίληψη της φιλίας, του έρωτα και του ηρωισμού. Πολύ λιγότερο όμως προσέχτηκε μια εξίσου σημαντική πλευρά της Eroica: μια ειρωνική διάθεση του Πολίτη που τείνει να υποσκάπτει τον ιδεαλισμό του βιβλίου και να τονίζει ότι η ιστορία που έπλασε ανήκει στο χώρο της φαντασίας κι όχι της πραγματικότητας. Τραγικό συμπέρασμα της Eroica είναι ότι η πραγματικότητα ποτέ δεν είναι ξένοιαστη παρά μόνο για όσους εύκολα βαυκαλίζονται με φαντασιοπληξίες και ανυπόστατα ιδανικά.

Τι είναι, άρα, αυτό που καταφέρνει να μας διδάξει υπόγεια η Eroica; Ότι μέσα σε έναν κόσμο όπου ακόμα και οι άνθρωποι που αγαπιούνται σκορπίζονται και οι ιδεολογίες ισοπεδώνονται από την καθημερινότητα και την φιλοδοξία είναι ο καθένας από εμάς τόσο μικρός και αβέβαιος ώστε μοιάζει αστείο και άκυρο να παίρνουμε πολύ στα σοβαρά τον εαυτό μας.

Το Καπλάνι της Βιτρίνας της Άλκης Ζέη

O θίασος του Καπλανιού, που παίζεται από πέρυσι στο θέατρο Βρετάνια κάθε Σαββατοκύριακο

Με φόντο τις όμορφες παραλίες και τα καλοκαίρια της Σάμου δύο κορίτσια η Μέλιω και η Μύρτω παίζουν παιχνίδια για να περάσει η ώρα, ακούν τις ιστορίες των Αρχαίων από το στόμα του παππού τους, ζωντανεύουν με τη φαντασία τους το μεγάλο καπλάνι, την ταριχευμένη τίγρη, στο κλειστό σαλόνι του σπιτιού και περιμένουν τον αγαπημένο τους ξάδελφο, το Νίκο, να γυρίσει από την Αθήνα όπου βρίσκεται για σπουδές.

Ο Νίκος θα γυρίσει και θα τις βάλει άθελα του σε μία περιπέτεια της οποίας όλες τις παραμέτρους οι ίδιες είναι πολύ μικρές για να μπορέσουν ακόμα να καταλάβουν. Καθώς ο χρόνος κυλάει σιγά-σιγά και οι δυο τους εξελίσσονται σε δύο αρκετά διαφορετικές προσωπικότητες τι θα είναι αυτό που θα επικρατήσει τελικά; H αδελφική αγάπη και το δίκαιο ή η προσωπική ευκολία και εξέλιξη.

Το Καπλάνι που πρόσφατα ανέβηκε για πρώτη φορά στο θεατρικό σανίδι κάτω από τις σκηνοθετικές οδηγίες της Ανδρομάχης Χρυσομάλλη (η ίδια η Άλκη Ζέη είχε δηλώσει ότι της είχαν ζητήσει πολλές φορές το βιβλίο για το θέατρο αλλά η ίδια ήταν πάντα αρνητική) είναι ίσως το μόνο «νεανικό» βιβλίο στα ελληνικά που οφείλει να διαβάσει κανείς, περισσότερες ίσως από μία φορά. Αν όχι για κάτι περισσότερο από το να θυμηθεί την γοητεία εκείνης της ηλικίας όπου τα πάντα σχεδόν γύρω σου είναι γεμάτα από σύνθετες, άγνωστες λέξεις και που ο κόσμος προχωράει ερήμην σου. Αλλά σύντομα έρχεται και για σένα εκείνη η ώρα για να αποφασίσεις «με ποιους θα πας και ποιους θα αφήσεις». Όταν έρθει πρέπει να μπορείς να αποφασίσεις σωστά.

Το εξώφυλλο του Καπλανιού

Η Αργώ του Γιώργου Θεοτοκά

Το εξώφυλλο της Αργούς από της εκδόσεις Εστία

Το πιο επιδραστικό μυθιστόρημα το Γιώργου Θεοτοκά, η Αργώ εκτείνεται σε δύο τόμους, και είναι μάλλον η πρώτη επαφή που είχαν πολλοί νεαροί αναγνώστες με τον πολύπλοκο, δύσκολο κόσμο της πολιτικής.

Η Αργώ είναι πολυπρόσωπη και οι ήρωές της είναι στην πλειονότητά τους πολύ νέοι σε ηλικία. Η δράση της ξετυλίγεται στην τρίτη δεκαετία του 20ού αιώνα. Η εποχή, μετά το τέλος του Α' Μεγάλου Πολέμου και τη Μικρασιατική Καταστροφή, παρουσιάζει, με τα κοινωνικά της προβλήματα και τις πολιτικές τους προεκτάσεις, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την πλαισίωση ενός μυθιστορήματος: το προσφυγικό πρόβλημα, η πολιτική αστάθεια και ταυτόχρονα ο αριβισμός μιας μερίδας του πολιτικού κόσμου, το στρατιωτικό πραξικόπημα και η αβεβαιότητα για την επιβίωση του ελληνικού κράτους, αποτελούν το ιστορικό πλαίσιο της Αργώς. Ο συγγραφέας κινεί τα πρόσωπα του μυθιστορήματος σε δυο, κυρίως, περιβάλλοντα: στο αστικό οικογενειακό περιβάλλον του καθηγητή της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεόφ. Νοταρά και σε ένα φοιτητικό σύλλογο, την Αργώ, που τον αποτελούν φιλόδοξοι και ζωηροί νέοι όλων των πολιτικών αποχρώσεων της εποχής.

Ο Γ. Θεοτοκάς, που απέρριπτε στο σύνολό της σχεδόν την πεζογραφία της εποχής του και καταδίκαζε την ηθογραφία χαρακτηρίζοντάς την φωτογραφική σχολή, έγραφε για την Αργώ τα εξής: «Πασχίζω να αποδώσω τον αέρα της σύγχρονής μας ελληνικής ζωής και να συλλάβω ορισμένους τύπους εθνικούς, τοπικούς, αλλά με ανθρώπινη αξία.».

Αυτής της αξίας που σε βάζει από νωρίς στη διαδικασία να φτιάξεις στο μυαλό σου μία πυραμίδα. Από πράγματα και «σπουδαιότητες» της ζωής και με ποια σειρά επιθυμείς τελικά αυτές οι «σπουδαιότητες» να είναι σπουδαίες για εσένα.

Ο Γιώργος Θεοτοκάς την εποχή που έγραψε την Αργώ

Κεντρική φωτογραφία: Η Άλκη Ζέη με τον σύζυγο της, Γιώργο Σεβαστίκογλου, την εποχή που έγραψε το Καπλάνι.

Read Next

18 Μαϊ 2024

Αλίκη Βουγιουκλάκη και Τζένη Καρέζη και τους γιους τους Γιάννη και Κων/νο τον Σεπτέμβριο του 1981 στο Ηρώδειο

Μία σπάνια φωτογραφία των δύο σπουδαίων κυριών του ελληνικού κινηματογράφου και του θεάτρου και των παιδιών τους.

17 Μαϊ 2024

Όταν ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ ήταν αρραβωνιασμένος με την Κλόντια Σίφερ

Πριν βρεθεί στο στόχαστρο του #MeToo, με 16 γυναίκες να τον καταγγέλουν για σεξουαλικά αδικήματα, ο Ντέιβιντ Κόπερφιλντ, ήταν αρραβωνιασμένος με την Κλόντια Σίφερ.

Περισσότερα από

Stories

17 Μαϊ 2024

Βίκυ Μοσχολιού: Σπάνια φωτογραφία από το ταξίδι της στη Βενετία

Το συγκινητικό σχόλιο της Άλκηστις Πρωτοψάλτη κάτω από την δημοσίευση.

17 Μαϊ 2024

O Βαγγέλης Παπαθανασίου (ή απλά o θρύλος Vangelis) σε σπάνιες εικόνες

Ο βραβευμένος με Όσκαρ μουσικός, ο σπουδαίος Vangelis, ήταν ένας λόγος για να νιώθουμε περήφανοι σαν Έλληνες.

16 Μαϊ 2024

Η πριγκίπισσα Σοφία νύφη στο πλευρό του Δον Χουάν - Οι τρεις γάμοι του πιο πολυσυζητημένου βασιλικού ζευγαριού

62 χρόνια πριν. Στον ορθόδοξο γάμο παρέστησαν γαλαζοαίματοι και ευγενείς από 29 χώρες.

15 Μαϊ 2024

Η σκληρή αλήθεια μιας πονεμένης ζωής- Η Καίτη Γκρέυ εξομολογείται 27 χρόνια πριν

Η υιοθεσία που την στιγμάτισε και η σύγκρουση με την θετή της μητέρα μέσα από τα λόγια της θρυλικής τραγουδίστριας.

15 Μαϊ 2024

Βίκυ Βανίτα: Ο κρυφός έρωτας για τον Σειληνό η μοναχική ζωή και ο ακόμα πιο μοναχικός θάνατος

Η όμορφη ηθοποιός γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης στις 15 Μαΐου 1948 και "έφυγε" στις 8 Μαρτίου 2007. Αλλά δεν αποκάλυψε ποτέ το μεγάλο μυστικό της ασθένειάς της.

15 Μαϊ 2024

"Η ζωή είναι σύντομη. Κάνε μια απιστία" - Το απίστευτο σκάνδαλο της διαρροής των στοιχείων χιλιάδων χρηστών της εφαρμογής για παράνομες σχέσεις

Ashley Madison: Sex, Lies & Scandal: Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix αποκαλύπτει τι συνέβη με το διάσημο app για παντρεμένους και δεσμευμένους που ψάχνουν για παράνομη σχέση και τη διαρροή των προσωπικών τους στοιχείων το 2015.

14 Μαϊ 2024

Slimane - Νίκος Αλιάγας: Όταν ο Αλιάγας βρισκόταν επί σκηνής με τον Slimane, τον Γάλλο που "μάγεψε" στη Eurovision

Ο Νίκος Αλιάγας είναι παρουσιαστής εδώ και πολλά χρόνια στο γαλλικό "The Voice: La Plus Belle Voix".

14 Μαϊ 2024

Όταν η Σαρλίζ Θερόν ζήτησε "προστασία" στα γυρίσματα του Mad Max, μετά τις απειλές του Τομ Χάρντι

Οι δύο πρωταγωνιστές βρέθηκαν αντιμέτωποι σε μια σκληρή διαμάχη στα γυρίσματα της ταινίας "Mad Max: Fury Road".

14 Μαϊ 2024

46 χρόνια πρίν-Όταν ο Φαίδων Γεωργίτσης συνάντησε τη Ρίτα Χέιγουρθ στη Θεσσαλονίκη, το 1977

Όταν το όμορφο αγόρι του ελληνικού κινηματογράφου συνάντησε τη ντίβα του Χόλιγουντ, που πέθανε σαν σήμερα.

14 Μαϊ 2024

Ρίτα Χέιγουορθ: "Οι άνδρες κοιμούνται με τη Τζίλντα και ξυπνούν μαζί μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τη διάσημη φράση τηςπιο επιθυμητής κοκκινομάλλας του Χόλιγουντ που γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1918. και πέθανε στις14 Μαΐου 1987.