Το εμβληματικό Μουσείο Μόδας του Λονδίνου Victoria & Albert μόλις εγκαινίασε την έκθεσή του "Το NAOMI: In Fashion". Η έκθεση εξερευνά την απαράμιλλη 40ετή καριέρα της Ναόμι Κάμπελ. Του κοριτσιού που εντόπισαν κάποτε στο Κόβεντ Γκάρντεν σε ηλικία μόλις 15 ετών, για να αλλάξουν πάντα τη ζωή της, αλλά και τη Μόδα, αφού η Ναόμι έγινε το πρώτο μαύρο μοντέλο που βρέθηκε στο εξώφυλλο της παρισινής Vogue, τον Αύγουστο του 1988.
Η έκθεση "NAOMI: In Fashion" δημιουργήθηκε σε συνεργασία με την Κάμπελ και δίνει έμφαση στη δική της οπτική. Είναι η πρώτη έκθεση που τιμά τη συμβολή ενός μεμονωμένου μοντέλου στη βιομηχανία της μόδας. Η έκθεση βασίζεται στην εκτεταμένη γκαρνταρόμπα της ίδιας με σύνολα από καίριες στιγμές της καριέρας της, μαζί με δάνεια από αρχεία σχεδιαστών και αντικείμενα από τις συλλογές του V&A. Σε όλη την έκθεση είναι τονίζεται η ακτιβιστική δράση της Κάμπελ, η οποία υποστήριζε την ισότητα από νεαρή ηλικία.
Τα πρώτα βήματα
Η έκθεση ανοίγει με εντυπωσιακά αποσπάσματα της Κάμπελ στην πασαρέλα, που απεικονίζουν και το θρυλικό περπάτημά της στην πασαρέλα. Η πρώτη ενότητα, "Becoming Naomi", αφορά την παιδική ηλικία του μοντέλου. Γεννημένη το 1970 στο νότιο Λονδίνο, η Ναόμι φιλοδοξούσε να κάνει καριέρα στη σκηνή και εμφανίστηκε σε μουσικά βίντεο της δεκαετίας του 1980 για καλλιτέχνες όπως ο Bob Marley και οι Culture Club. Η ζωή της άλλαξε όταν, σε ηλικία 15 ετών, την πλησίασε η ατζέντισσα μοντέλων Beth Boldt, ενώ βρισκόταν για ψώνια με σχολικές φίλες. Δύο χρόνια αργότερα θα βρισκόταν στο εξώφυλλο της Vogue και θα περπατούσε για καταξιωμένους σχεδιαστές στο Λονδίνο, το Παρίσι, το Μιλάνο και τη Νέα Υόρκη.
Η ετικέτα του Supermodel
Η Κάμπελ μπήκε στον χώρο του μόντελινγκ όταν αυτός βρισκόταν στο μεταίχμιο της αλλαγής. Μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990, ο όρος supermodel αποτελούσε άμεση αναφορά σε μια μικρή ομάδα μοντέλων που είχαν γίνει ποπ είδωλα εκείνη την εποχή, ανάμεσά τους βέβαια και η Ναόμι. Το ταλέντο της υποστηρίχθηκε από κορυφαίους σχεδιαστές όπως ο John Galliano, ο Gianni Versace, ο Karl Lagerfeld, η Vivienne Westwood και ο Yves Saint Laurent. Έγινε γνωστή για την εξαιρετική της παρουσία στην πασαρέλα, ενώ η συνεργασία της με κορυφαίους φωτογράφους δημιούργησε μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες εικόνες της εποχής. Ταυτόχρονα κινήθηκε πέρα από τον κόσμο της μόδας, παίζοντας σε μουσικά βίντεο, λανσάροντας το δικό της άρωμα και γινόταν υπέρμαχος της διαφορετικότητας.
Azzedine Alaïa
Η επόμενη ενότητα επικεντρώνεται στη στενή επαγγελματική σχέση της Κάμπελ με τον αείμνηστο σχεδιαστή Azzedine Alaïa, γεννημένο στην Τυνησία και εγκατεστημένο στο Παρίσι, τον οποίο γνώρισε κατά τις πρώτες μέρες της στο Παρίσι και τον οποίο αποκάλεσε "μπαμπά". Ο Alaïa, διάσημος για τα καλλίγραμμα σχέδιά του, είδε τη γλυπτική σωματική διάπλαση της Campbell ως "ένα τέλειο σώμα", το οποίο ενέπνευσε μεγάλο μέρος αυτής της δουλειάς. Μαζί, το ζευγάρι δημιούργησε μαγικές στιγμές στην πασαρέλα.
Νέα Υόρκη
Η Κάμπελ μετακόμισε στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 17 ετών, όπου μοιραζόταν αρχικά ένα διαμέρισμα με τη συνάδελφό της Κρίστι Τέρλινγκτον, προτού μετακομίσει στο δικό της σπίτι στην East 30th Street. Η Κάμπελ μπήκε στον χώρο της Μόδας για τα καλά και καλλιέργησε μόνιμες φιλίες με σχεδιαστές και άλλους ανθρώπους του κλάδου, από τον Marc Jacobs μέχρι την Anna Sui, σχέσεις που άντεξαν στον χρόνο.
Τα φώτα της δημοσιότητας
Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, η Κάμπελ ήταν ένα από τα πιο προβεβλημένα μοντέλα στον κόσμο -και μια από τις πιο αναγνωρίσιμες μαύρες γυναίκες. Η ενότητα της έκθεσης "Τα φώτα της δημοσιότητας" και η επιβολή ποινής κοινωνικής εργασίας από το δικαστήριο καθώς είχε πετάξει ένα κινητό τηλέφωνο στη βοηθό της. Σκοπός της ποινής ήταν να μάθει να διαζειρίζεται τον θυμό της. Έτσι, με κάποια δόση χιούμορ εκτίθεται και το φόρεμα Dolce & Gabbana που φόρεσε το μοντέλο την τελευταία ημέρα της κοινωνικής εργασίας της - μια εμφάνιση που φόρεσε ειδικά ως απάντηση στους παπαράτσι που απαθανάτιζαν την άφιξη και την αναχώρησή της κάθε μέρα καθ' όλη τη διάρκεια.
Η επόμενη ενότητα εξετάζει τη Ναόμι Κάμπελ εστιάζοντας στις πρώτες συνεργασίες της με οίκους μόδας, από τους Dolce & Gabbana και Vivienne Westwood έως τον Jean Paul Gaultier. Οι σχέσεις αυτές δημιουργήθηκαν όταν η Campbell ήταν νεαρή γυναίκα και εξελίχθηκαν σε φιλίες συνεργασίας δεκαετιών, με τους σχεδιαστές να εκτιμούν την ικανότητά της να γοητεύει ό,τι κι αν φοράει και να κινείται με χαρακτηριστική ευκολία με οποιοδήποτε ρούχο και κοστούμι.
H Ναόμι ως πρότυπο
Στην τελευταία ενότητα τονίζεται η συμβολή της Κάμπελ στη μόδα, καθώς υπερασπίστηκε με θέρμη αναδυόμενους σχεδιαστές. Με πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας σε συνεργασία με τα κορυφαία ονόματα της μόδας, η Ναόμι είναι πρότυπο μοντέλου και ανθρώπου που υπηρέτησε πραγματικά τον χώρο της μόδας.
"Άρωμα Ελλάδας" στην εμβληματική έκθεση
Ανάμεσα στα εκθέματα, βρίσκεται και το εντυπωσιακό ασημένιο φόρεμα που σχεδίασε η Σίλια Κριθαριώτη για το top model τον περασμένο Ιανουάριο για την επίδειξη SS24, που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι. Το σημείωμα που συνοδεύει τη συγκεκριμένη μαγευτική δημιουργία Celia Kritharioti αναφέρει: Εμβληματική, θρυλική, επική.
Η Σίλια Κριθαρίωτη δήλωσε για τη Ναόμι: "Από την πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε το 1998 στην Αθήνα, η Naomi δεν σταμάτησε ποτέ να μας εκπλήσσει με το όραμα και την αφοσίωσή της στη βιομηχανία της μόδας, διαμορφώνοντας την αισθητική της εποχής μας. Δεν είναι μόνο η αυταπόδεικτη ομορφιά της αλλά και η χάρη της προσωπικότητας της που λάμπει. Αυτό το ασημένιο μεταξωτό φόρεμα που τίμησε με την παρουσία της στην επίδειξή μου SS24 Haute Couture στο Παρίσι κατά την Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού, δημιουργήθηκε πάνω στο σώμα της. Είναι μοναδικό, αντικατοπτρίζοντας τη δική της μοναδική ουσία".
Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram