Η Λι Μίλερ υπήρξε μία από τους πιο αξιόλογους φωτογράφους του 20ου αιώνα. Ήταν γνωστή σουρεαλίστρια, φωτογράφος αρχικά μόδας, που στη συνέχεια έγινε πολεμική ανταποκρίτρια. Συγκεκριμένα ου φωτογραφίες της από τον Β' Παγκοσμίο Πολέμο θεωρούνται η σημαντικότερη συνεισφορά της στη φωτογραφία.
Η Μίλερ εργάστηκε αρχικά ως μοντέλο και βοηθός του σουρεαλιστή Μαν Ρέι τη δεκαετία του 1920 προτού γίνει η ίδια φωτογράφος. Στην ουσία πέρα από μούσα του (και ερωμένη του) υπήρξε και βοηθός του και συνετέλεσε αποφασιστικά στις καινοτομίες που έφερε ο Μαν Ρέι στην τέχνη της φωτογραφίας, όμως η συμβολή της δεν αναγνωρίστηκε ποτέ.
Ας δούμε όμως μέσα από 10 αποφθέγματά της τη φιλοσοφία και τη στάση ζωής της μιας καλλονής που δεν θέλησε να μείνει μπροστά από τον φακό, αλλά να καταγράψει την ιστορία.
1. "Προτιμώ να τραβάω εγώ μια φωτογραφία παρά να είναι μέσα σ' αυτή"
2. "Υπήρχαν πολλά πράγματα, συγκινητικά, οδυνηρά ή παράξενα που ήθελα να φωτογραφίσω..."
3. "Λέω συνέχεια σε όλους: "Δεν έχασα ούτε ένα λεπτό σε όλη μου τη ζωή" - αλλά ξέρω τώρα, ότι αν το ξαναέκανα, θα ήμουν ακόμα πιο ελεύθερη στις ιδέες μου, με το σώμα μου και με την αγάπη μου."
4. "Μου φαίνεται ότι οι γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας στη φωτογραφία από ό,τι οι άνδρες... Οι γυναίκες είναι πιο γρήγορες και πιο προσαρμοστικές από τους άνδρες. Και νομίζω ότι έχουν μια διαίσθηση που τις βοηθά να κατανοούν τις προσωπικότητες πιο γρήγορα από τους άνδρες".
5. "Η προσωπικότητα του φωτογράφου, η προσέγγισή του, είναι πραγματικά πιο σημαντική από την τεχνική του ευφυΐα".
6. "Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι Γερμανοί πολίτες γνώριζαν τι συνέβαινε. Ο σιδηρόδρομος προς το στρατόπεδο Νταχάου περνάει από τη βίλα, με τρένα νεκρών ή ημιθανών απελαθέντων. Συνήθως δεν βγάζω φωτογραφίες φρίκης. Κάθε πόλη και κάθε περιοχή είναι γεμάτη από αυτές. Ελπίζω η Vogue να αποφασίσει ότι μπορεί να δημοσιεύσει αυτές τις φωτογραφίες (σ.σ: η Λι Μίλερ ήταν πολεμική ανταποκρίτρια για το περιοδικό)".
7. "Θέλω τον ουτοπικό συνδυασμό ασφάλειας και ελευθερίας και συναισθηματικά, έχω ανάγκη να είμαι εντελώς απορροφημένη σε κάποια δουλειά ή σε έναν άνθρωπο που αγαπώ".
8. "Κουβαλούσα τη διεύθυνση του Χίτλερ στο Μόναχο μες στην τσέπη μου για χρόνια και επιτέλους είχα την ευκαιρία να τη χρησιμοποιήσω. Αλλά ο οικοδεσπότης μου δεν ήταν σπίτι. Έβγαλα μερικές φωτογραφίες από το μέρος και επίσης κοιμήθηκα καλά στο κρεβάτι του. Έπλυνα ακόμη και τη βρωμιά του Νταχάου στην μπανιέρα του. (σ.σ: Η φωτογραφία της Λι Μίλερ μες στην μπανιέρα του Χίτλερ θεωρείται εμβληματική και κλασική)".
9. "Οι γυναίκες πολεμικές φωτογράφοι έπρεπε να πολεμήσουν σε δύο μέτωπα: τις βόμβες και τους άνδρες".
10. "Το Παρίσι είχε τρελαθεί. Οι μακριές, χαριτωμένες, αξιοπρεπείς λεωφόροι ήταν γεμάτες σημαίες και γεμάτες με ουρλιαχτά, ζητωκραυγές, όμορφους ανθρώπους. Κορίτσια, ποδήλατα, φιλιά και κρασί, και στη γωνία ελεύθεροι σκοπευτές, μια χειροβομβίδα που έσκασε και ένα φλεγόμενο τανκ. Οι τρύπες από τις σφαίρες στα παράθυρα ήταν σαν κοσμήματα, το συρματόπλεγμα στις λεωφόρους μια νέα διακόσμηση".
Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram