Το 1867, ο νεαρός πολιτικός μηχανικός Γκιόργκι Ναγκέλμακερς, γιος ενός εύπορου Βέλγου τραπεζίτη, αποφάσισε να φύγει για την Αμερική, προσπαθώντας να ξεπεράσει την απογοήτευση από έναν ανεκπλήρωτο έρωτα. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του, η προσοχή του στράφηκε στις πρώτες πολυτέλειες που άρχιζαν να εμφανίζονται στα τρένα. Επιστρέφοντας στην Ευρώπη, είχε πλέον βρει τον σκοπό της ζωής του: να δημιουργήσει υπερπολυτελή τρένα που θα οδηγούσαν τους ταξιδιώτες σε μακρινές ανατολικές πόλεις.
Μια δεκαετία αργότερα, το 1876, ιδρύει την Compagnie Internationale des Wagons-Lits (CIWL), που γρήγορα έγινε γνωστή για τις εντυπωσιακά διακοσμημένες αμαξοστοιχίες της, γεμάτες ανέσεις και πολυτέλεια, οι οποίες διέσχιζαν την Ευρώπη. Η μεγάλη αλλαγή στον κόσμο των σιδηροδρόμων ήρθε το 1883.
Το παρθενικό ταξίδι του Όριαν Εξπρές
Στις 4 Οκτωβρίου, μια μέρα σαν αυτή, το Όριαν Εξπρές (Orient Express) ξεκινά το παρθενικό του ταξίδι από το Παρίσι με προορισμό την Κωνσταντινούπολη. Με μόλις 40 επιβάτες, το ταξίδι διάρκειας μερικών ημερών άλλαξε ριζικά τον τρόπο που οι άνθρωποι αντιλαμβάνονταν τις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού με το Όριαν Εξπρές, οι επιβάτες απολάμβαναν γκουρμέ δείπνα στο κομψό εστιατόριο του τρένου ή χαλάρωναν στα πολυτελή διαμερίσματά τους, διακοσμημένα με βελούδο, ξύλο και δέρμα. Αυτά τα άνετα κουπέ ήταν εξοπλισμένα με μπάνιο, γραφείο και άνετα κρεβάτια, προσφέροντας όλα τα απαραίτητα για ένα αξέχαστο ταξίδι. Εκτός από την πολυτέλεια, το τρένο εξασφάλιζε απόλυτη διακριτικότητα, και σύμφωνα με τον θρύλο, πολλές παράνομες σχέσεις άνθισαν μέσα στις ιδιωτικές σουίτες του.
Από το 1894, η CIWL είχε ήδη αναβαθμίσει την εμπειρία, χτίζοντας πολυτελή ξενοδοχεία στις πόλεις-σταθμούς του τρένου, μετατρέποντας το ταξίδι με το Όριαν Εξπρές σε μια ολοκληρωμένη, πολυτελή περιπέτεια.
Έχοντας συνδέσει το Παρίσι με την Κωνσταντινούπολη μέσω Μιλάνου και Βενετίας, το 1926 το Όριαν Εξπρές αναβάθμισε περαιτέρω την εικόνα του, αναθέτοντας τη διακόσμηση στους διάσημους Ρενέ Πρου και Ρενέ Λαλίκ, που προσέδωσαν ακόμα μεγαλύτερη αίγλη στο θρυλικό τρένο.
Οι διάσημοι επιβάτες
Στο Όριαν Εξπρές έχουν επιβιβαστεί βασιλιάδες, ποιητές, κατάσκοποι, λαμπεροί αστέρες και θρυλικοί χαρακτήρες από τη λογοτεχνία. Από την εμβληματική Μάτα Χάρι και τον ατρόμητο Τζέιμς Μποντ, μέχρι τον διάσημο ντετέκτιβ Ηρακλή Πουαρό και τον συγγραφέα Έρνεστ Χέμινγουεϊ, το τρένο έχει φιλοξενήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά ονόματα. Ακόμα και οι κυνηγοί του Κόμη Δράκουλα έχουν βρει τον δρόμο τους στις πολυτελείς του αμαξοστοιχίες!
Το έγκλημα στο Όριαν Εξπρές
Την 1η Ιανουαρίου 1934, εκδίδεται το εμβληματικό βιβλίο που ταυτίστηκε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο με τον μύθο του Όριαν Εξπρές: το "Έγκλημα στο Όριαν Εξπρές" της Αγκάθα Κρίστι. Έκτοτε, η φήμη του τρένου εδραιώνεται στη σφαίρα του θρύλου, συνεχίζοντας να εμπνέει κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές για σχεδόν έναν αιώνα.
Η Αγκάθα Κρίστι ονειρευόταν για χρόνια να ταξιδέψει με το Όριαν Εξπρές, το οποίο περιέγραφε ως το "τρένο των ονείρων" της. Το 1928, το όνειρό της πραγματοποιήθηκε, αλλά η ίδια βρισκόταν σε μια σκοτεινή φάση της ζωής της, καθώς μόλις είχε χωρίσει από τον πρώτο της σύζυγο. Στο ταξίδι αυτό προς τη Βαγδάτη, επιδίωξε, όπως αναφέρει στην αυτοβιογραφία της, να ανακαλύψει "ποια πραγματικά ήταν". Σε αυτό το ταξίδι γνώρισε και τον μετέπειτα δεύτερο σύζυγό της, τον αρχαιολόγο Μαξ Μάλοουαν, με τον οποίο ξεκίνησαν μια ζωή γεμάτη περιπέτειες και ταξίδια. Ο μήνας του μέλιτος, μετά τον γάμο τους το 1930, έγινε φυσικά στο Όριαν Εξπρές.
Η τελευταία διαδρομή του Όριαν Εξπρές και το μέλλον του
Στις 20 Μαΐου 1977, το θρυλικό Όριαν Εξπρές πραγματοποίησε το τελευταίο του ταξίδι από το Παρίσι στην Κωνσταντινούπολη – μια "τελευταία διαδρομή" που έμελλε να είναι προσωρινή. Την ίδια χρονιά, ο Αμερικανός επιχειρηματίας Τζέιμς Σέργουντ και η εταιρία του, Belmond, ξεκίνησαν μια φιλόδοξη αναζήτηση για να βρουν και να αποκαταστήσουν τα αυθεντικά βαγόνια του θρυλικού τρένου.
Το αποτέλεσμα ήταν η αναβίωση του μύθου με τη δημιουργία του Venice Simplon-Orient-Express, το οποίο επανήλθε στις ράγες το 1982, προσφέροντας και πάλι πολυτελή ταξίδια στην Ευρώπη, διατηρώντας ζωντανό τον αέρα της χλιδής και της ιστορίας.
Ταυτόχρονα, η Accor επιχειρεί να αναβιώσει τον μύθο του αυθεντικού Όριαν Εξπρές. Από το 2017, η εταιρεία απέκτησε τα δικαιώματα χρήσης του θρυλικού ονόματος και ξεκίνησε ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανακαίνισης και επανασχεδιασμού 17 αυθεντικών βαγονιών από τις δεκαετίες του '20 και του '30. Με έμφαση στη λεπτομέρεια και την πιστή αναπαράσταση της χρυσής εποχής του τρένου, η Accor φιλοδοξεί να ξαναδώσει ζωή στη μαγεία και την πολυτέλεια που προσέφερε το ιστορικό αυτό ταξίδι.
Το νέο Όριαν Εξπρές, το οποίο από το 2025 θα προσφέρει δύο μοναδικές διαδρομές, συνδυάζει την πλούσια κληρονομιά του με σύγχρονες ανέσεις. Η κλασική, νοσταλγική διαδρομή Παρίσι – Κωνσταντινούπολη θα επιστρέψει, ενώ παράλληλα θα υπάρχει και μια νέα εμπειρία αφιερωμένη στην Ιταλία των '60s, με την ονομασία La Dolce Vita Orient Express. Οι δημιουργοί του υπόσχονται μια πολυτελή ατμόσφαιρα που αναβιώνει τη χρυσή εποχή των σιδηροδρόμων, από το βαγόνι του τσαγιού μέχρι το κομψό πιάνο μπαρ και το εστιατόριο με εκλεκτή κουζίνα, προσφέροντας μια απόλυτα μαγευτική ταξιδιωτική εμπειρία.
Ο συρμός αποτελείται από συνολικά 17 βαγόνια. Έντεκα κλινάμαξες, τρία βαγόνια - εστιατόρια, ένα βαγόνι μπαρ και δύο βαγόνια, που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά από το προσωπικό του. Κατά την περίοδο του παγκόσμιου αποκλεισμού, λόγω της πανδημίας Covid, προστίθενται ακόμη τρεις "μεγάλες σουίτες". Έξι, πλέον, στο σύνολό τους, χωρούν δύο επιβάτες έκαστη και διαθέτουν υπνοδωμάτια, σαλόνια και ιδιωτικά μπάνια από μάρμαρο και χειροποίητο ιταλικό φυσητό γυαλί. Το κόστος κάθε μιας από τις σουίτες αυτές ξεκινούν από 5.300 λίρες (περίπου 6.500 ευρώ) το άτομο, για τις σύντομες διαδρομές! Όσο για το ιστορικό δρομολόγιο των πέντε διανυκτερεύσεων Παρίσι - Κωνσταντινούπολη, στοιχίζει 17.500 λίρες (περίπου 21.000 ευρώ) για κάθε επιβάτη!
Ακολουθήστε το Womantoc στο Instagram