ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΤΟ WOMAN TOC

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Η γοητευτική ιστορία της «Παρθένου με το πέπλο» του 19ου αιώνα αποκαλύπτεται.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Για αιώνες ολόκληρους οι καλλιτέχνες έχουν δημιουργήσει μερικά από τα μεγαλύτερα αριστουργήματα στην ιστορία της γλυπτικής «χτίζοντας» πανέμορφες, ολοζώντανες μορφές πάνω σε μάρμαρο.

Οι σπουδαίοι γλύπτες της Αναγέννησης έχουν μείνει χαραγμένοι με χρυσά γράμματα στην ιστορία της Τέχνης ως οι άνθρωποι που αγκάλιασαν μοναδικά την έννοια του θείου πνεύματος και άφησαν μία τεράστια, συγκινητική παρακαταθήκη από αγάλματα και προτομές βασισμένη στην πιο μυστικιστική σύλληψη του ανθρώπινου νου. Την πίστη στον θεό, σε ένα υπέρτατο ον που μας δημιούργησε και μας προστατεύει.

Ανάμεσα στα πιο γοητευτικά και μυστηριώδη δημιουργήματα της γλυπτικής και η «Παρθένος με το πέπλο» (The Veiled Virgin) του Ιταλού Giovanni Strazza, μία κατάλευκη, φωτεινή προτομή του 19ου αιώνα που ξεχωρίζει ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλες χάρη στο λεπτό, μαρμάρινο, διάφανο βέλο που πέφτει γλυκά πάνω στο πρόσωπο του γλυπτού.

Ο μυστηριώδης λόγος που αυτό το γλυπτό της Παναγίας έχει μπροστά στο πρόσωπο του ένα πέπλο

Μέχρι σήμερα πολύ λίγα πράγματα έχουν γίνει γνωστά για την δημιουργία της «Παρθένου με το πέπλο». Παρόλα αυτά οι ιστορικοί πιστεύουν πως ο Strazza, ο οποίος είχε γεννηθεί στο Μιλάνο, κατασκέυασε το γλυπτό γύρω στο 1850, στη Ρώμη.

Η «Παρθένος με το πέπλο» είναι φυσικά ακόμα μία αναπαράσταση της μορφής της Παναγίας, με την προσθήκη του βέλου να καλύπτει με μυστηριώδη τρόπο τα λεπτά χαρακτηριστκά του προσώπου της. Με τα μάτια της κλειστά και το κεφάλι της ελαφρά γερμένο προς το έδαφος η Παναγία μοιάζει να προσεύχεται γαλήνια, έχοντας μία έκφραση βαθύ πόνου και πένθους.

Το γλυπτό του Strazza είναι κατασκευασμένο από μάρμαρο Carrara, ένα εκλεκτό και ακριβό υλικό με τόπο προέλευσης την Τοσκάνη της Ιταλίας. Ο συγκεκριμένος τύπος μαρμάρου είχε χρησιμοποιηθεί ευρέως τόσο στην Αρχαία Ρώμη, όσο και από πολλούς καλλιτέχνες της Αναγέννησης.

Η λεπτή υφή και η ποιότητα του μαρμάρου Carrara το κάνουν πραγματικά ιδανικό για την δημιουργία γλυπτών που καλύπτονται από βέλο και έχει δουλευτεί από σημαντικούς δημιουργούς της ιταλικής τέχνης, ανάμεσα τους ο Pietro Rossi και ο Raffaelo Monti. Και οι δύο έχουν κατασκευάσει την δική του «Κυρία με το βέλο», το 1882 και το 1860, αντίστοιχα.

Αριστερά το έργο του Pietro Rossi. Δεξιά το έργο του Raffaelo Monti.

Ποιος είναι όμως ο συμβολισμός πίσω από το πέπλο στην τέχνη της γλυπτικής και γιατί οι καλλιτέχνες της Ιταλίας αισθανόντουσαν τόσο μεγάλη επιθυμία να το εντάξουν στις προτομές τυους;

Αρχικά η δυσκολία της τεχνικής πίσω από την κατασκευή ενός τόσο λεπτού, σχεδόν διάφανου κομματιού μάρμαρο υπήρξε πάντοτε μία πρόσκληση που οι μεγάλοι γλύπτες ήταν κάτι περισσότερο από διατεθειμμένοι να αποδεχθούν και να αναμετρηθούν μαζί της.

Το πέπλο όμως στη γλυπτική δεν είναι απλά ένα επιπλέον στοιχείο που κάνει μία προτομή πιο δύσκολη να κατασκευαστεί και επομένως πιο άρτια από τεχνικής απόψεως. Στην πραγματικότητα το πέπλο στη γλυπτική συμβολίζει την «ένωση» και χρησιμοποιήθηκε από τους Ιταλούς γλύπτες για να εκφράσει την ισχύ και την σπουδαίοτητα μίας μεγάλης, ενωμένης Ιταλίας, ως ένα δυνατό, ενιαίο κράτος κι όχι ως ένα μπερδέμενο σύνολο από ανεξάρτητη κρατίδια.

H Iταλία όπως την ξέρουμε σήμερα είναι ένα σχετικά «καινούργιο» κράτος, αφού ενώθηκε για πρώτη φορά κάτω από μία κοινή κυβέρνηση λίγο πριν τα μέσα του 19ου αιώνα, μέσα από τον αγώνα του κινήματος που έμεινε γνωστό στην ιστορία ως Risorgimento να γεννήσει μία ενωμένη Ιταλία και να διώξει μακριά κάθε ξένη επιρροή και έλεγχο.

Το πέπλο οπότε εκτός από την ένωση συμβολίζει και την δύναμη της ανεξαρτησίας.

Read Next

14 Μαϊ 2024

46 χρόνια πρίν-Όταν ο Φαίδων Γεωργίτσης συνάντησε τη Ρίτα Χέιγουρθ στη Θεσσαλονίκη, το 1977

Όταν το όμορφο αγόρι του ελληνικού κινηματογράφου συνάντησε τη ντίβα του Χόλιγουντ, που πέθανε σαν σήμερα.

14 Μαϊ 2024

Ρίτα Χέιγουορθ: "Οι άνδρες κοιμούνται με τη Τζίλντα και ξυπνούν μαζί μου"

Η τραγική ιστορία πίσω από τη διάσημη φράση τηςπιο επιθυμητής κοκκινομάλλας του Χόλιγουντ που γεννήθηκε στις 17 Οκτωβρίου 1918. και πέθανε στις14 Μαΐου 1987.

Περισσότερα από

Stories

13 Μαϊ 2024

Η ανατριχιαστική ιστορία της Άνι-Φριντ Λίνγκσταντ των ABBA που έγινε πείραμα στα χέρια των Ναζί

Η τρομακτική, αληθινή ιστορία της Άνι που κατάφερε να γλιτωσεί όταν δραπέτευσε στη Σουηδία.

13 Μαϊ 2024

"Μια φιλενάδα μου είπε κάποτε ότι δεν πρέπει να μαλώνω ποτέ με κάποιον που δεν αγαπάω"

Από τους πιο ποθητούς άντρες του Χόλιγουντ, με άπειρους έρωτες, έναν γάμο, εννιά παιδιά και ξέχειλο ταλέντο. Η παρανοϊκή γοητεία του Τζακ Νίκολσον εμπνέει.

13 Μαϊ 2024

Ο μοναχογιός της Ντόρις Ντέι ήταν ο στόχος του Τσάρλς Μάνσον στην στυγερή δολοφονία του 1969

Η απίστευτη ιστορία πίσω από την μαζική δολοφονία που συγκλόνισε το Χόλιγουντ του 60'.

12 Μαϊ 2024

John Lennon: Το πιο συγκινητικό τραγούδι που έχει γραφτεί ποτέ για τη μητέρα δεν μιλάει για μία σχέση αγάπης

Δεν μιλούν όλα τα τραγούδια που έχουν γραφτεί για τη μαμά για έναν τρυφερό δεσμό αγάπης και αφοσίωσης. Η ιστορία πίσω από το τραγούδι του John Lennon "Mother"

12 Μαϊ 2024

Λίλυ Παπαγιάννη: Η πιο φινετσάτη κυρία του ελληνικού Θεάτρου σε ηλικία 27 ετών

Η αξέχαστη ηθοποιός, εκτός από φινετσάτη και όμορφη, χαρακτηριζόταν από ταλέντο, παιδεία και ποιότητα. Μια σπάνια φωτογραφία 62 χρόνια πριν.

12 Μαϊ 2024

Κάθριν Χέπμπορν: Τα τέσσερα Όσκαρ, ο Σπένσερ Τρέισι και η αυτοκτονία που στιγμάτισε την ζωή της

Φεμινίστρια, ασυμβίβαστη, καλλιεργημένη και ανεξάρτητη η Κάθριν Χέπμπορν που μαγνήτιζε τους θεατές υπήρξε role model για τις γυναίκες.

12 Μαϊ 2024

"Πότε θ’ ανθίσουνε τούτοι οι τόποι; Πότε θα ‘ρθούνε κανούργιοι ανθρώποι, να συνοδεύσουνε την βλακεία στην τελευταία της κατοικία";

Σαν σήμερα πεθαίνει ο Νίκος Γκάτσος, ο ποιητής των αθάνατων ελληνικών τραγουδιών. Τα ποιήματα και οι στίχοι του έχουν μεταφραστεί στα Αγγλικά, Γαλλικά, Δανέζικα, Ισπανικά, Ιταλικά, Καταλανικά, Κορεατικά, Σουηδικά, Τουρκικά, Φινλανδικά.

11 Μαϊ 2024

"Μάθημα Σολφέζ": Η πρώτη ελληνική επιτυχία της Eurovision 47 χρόνια πριν, είχε ανύπαρκτο μπάτζετ

7 Μαΐου 1977. Το "Μάθημα Σολφέζ" γίνεται η πρώτη ελληνική συμμετοχή που τερματίζει στην πεντάδα της Eurovision. Χρειάστηκε να περάσουν 27 χρόνια για να σπάσει αυτό το ρεκόρ.

11 Μαϊ 2024

"Άσπρο, μαύρο όνειρα κάνω": Η Αλέξια στη σκηνή της Eurovision 37 χρόνια πριν

Ήταν το μακρινό 1987 και αυτό που απογείωσε κατόπιν την καρέρα της Αλέξιας.